Groep 1 is op 13 september 2023 gestart in de Verdiepingsklas!
Kennismaken met elkaar staat natuurlijk eerst op het programma!
Hierna maken ze kennis met de werkwijze van de Verdiepingsklas, het uitgebreide lesaanbod, de vrije eigen keuze en…
Ook gaan wij aan de slag met taakaanpak en werkhouding. Lukt dat al goed, vrij aardig, of heeft dat nog oefening nodig?
Daarom gaan wij ook aan de slag met het aanleren van een betere, gestructureerde taakaanpak en werkhouding. Dat is essentieel.
We leren dat we onze gedachten en werk kunnen plannen en organiseren door bijvoorbeeld het werken met stappenplannen. Het gaat dan om (varianten van) de volgende vragen:
- Wat moet ik doen? Wat moet ik weten of waar moet ik aan denken voor ik het ga doen?
2. Hoe ga ik het doen? Welke strategie zet ik in?
3. Ik doe mijn werk. Ik werk netjes en zorgvuldig.
4. Ik controleer mijn werk.
Periode zomer-kerst
Na een eigen opdracht gekozen te hebben, dat kan zijn een opdracht op het gebied van techniek, taal, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, scheikunde, natuurkunde, cultuur, etc. etc. gaan de leerlingen met heel veel creativiteit aan de slag.
Dit alles wisselen we af met denkspellen en met het bordspel ‘Ik ben steengoed!’
Het doel van dit spel is om kinderen op een speelse manier te laten ontdekken hoe zij hun zelfvertrouwen kunnen vergroten. Met dit spel kunnen kinderen onjuiste gedachten, gedachten die lang niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid, ombuigen naar vervangende gedachten, waarbij ze zich wel prettig voelen en die hen verder helpen.
De foto-impressie hieronder gaat over het ontwerpen van een presentatie. De leerlingen hebben in tweetal een onderwerp uitgekozen dat ze samen gaan uitdiepen.
Tijdens de maand van de geschiedenis hebben de leerlingen in tweetallen een opdracht gekozen van Web kwestie. Er kan gekozen worden uit de volgende onderwerpen:
-
Archeologie in Nederland
-
Brons- en ijzertijd
-
Dino’s in Nederland-Dinosaurussen
-
Het oude Egypte-Het land van Toetanchamon
-
De nieuwe mummie
-
De 7 klassieke wereldwonderen
Ook wordt er gewerkt aan de techniek opdracht en aan de presentatie over robots!
We starten met een nieuw project van NXplorers
De leerlingen ontdekken wat de werelddoelen van de Verenigde Naties zijn en wat zij zélf kunnen bijdragen aan een betere wereld in het jaar 2050.
We beginnen met de eerste stap en die heet Inspire
Opzet stap 1 De leerlingen krijgen inzicht in de werelddoelen van de Verenigde Naties, een club van 193 landen. De werelddoelen zijn uitdagingen waar we samen als mensheid voor staan. De werelddoelen helpen ons om de wereld voor iedereen een beetje beter te maken.
We starten met het kijken van een film met achtergrondinformatie over de werelddoelen van de Verenigde Naties en de uitdagingen waar we samen voor staan.
Het platform toont een poster met de zeventien werelddoelen. Elk werelddoel heeft een korte beschrijving.
We spelen samen de werelddoelenquiz om de werelddoelen beter te leren kennen, met aansluitend een opdracht, waarbij de leerlingen in 4 teams bedenken wat zij in hun dagelijks leven kunnen doen om de gestelde doelen te bereiken.